Wednesday, October 20, 2010

CALC

cara-cara membuat pengurusan kewangan peribadi (openoffice calc) :
I) klik all program
II) klik open office dan pilih open office calc
III) taip tajuk 'pengurusan kewangan peribadi'









IV) senaraikan perbelanjaan masuk dan keluar
*untuk mendapatkan jumlah
V) klik simbol jumlah yang ada di atas dan buat kotak pada apa yang hendak dijumlahkan, apabila kedudukan betul, klik ok
VI) untuk mengetahui baki sama ada perbelanjaan kewangan seimbang atau sebaliknya, klik simbol jumlah (perbalanjaan masuk-perbelanjaan keluar) => klik ok
*cantikkan jadual mengikut citarasa anda agar lebih senang untuk anda melihat senarai kewangan yang anda miliki*


  • openoffice calc bertujuan untuk memudahkan proses pengiraan nombor

  • selamat merancang perbelanjaan dengan gaya yang berhemah

  • pengaliran wang anda haruslah bersesuaian dengan keperluan dan bukan pada kemahuan semata-mata....

No comments:

Post a Comment