Wednesday, October 20, 2010

ACCESS

microsoft access digunakan dalam proses menyimpan maklumat serta data peribadi bagi memudahkan pengurusan pengajaran dan pembelajaran dijalankan.
terdapat empat peringkat bagi menghasilkan access iaitu :

  • table

  • query

  • form

  • report



langkah menghasilkan microsoft access :

  1. klik microsoft access


2. klik 'blank datadase' dan taip nama tajuk bagi pengurusan maklumat pelajar anda
3. klik 'create table'
4. => table 1 : taip maklumat pelajar seperti (nama, no ic, alamat, no tel)

5. => table 2 : taip maklumat keluarga seperti (nama bapa, pekerjaan bapa, nama ibu, pekerjaan ibu, pendapatan sebulan)

6. => table 3 : taip maklumat akademik seperti (bm, bi, math, sejarah,geografi)

7. => table 4 : taip maklumat kokurikulum seperti (unit berunifom, kelab, sukan)

8.klik 'relationship' dan add table 1, 2, 3, 4

9.buat pautan pada setiap ID di table 1 dan 2,klik create dan begitulah seterusnya sehingga table 4

10. klik 'more form' dan pilih 'form wizard' dan masukkan semua kunci maklumat dan klik next sehingga finish

11. seterusnya, senaraikan 20 0rang maklumat peribadi pelajar dan senarai ID akan terhasil secara sendiri

12. klik 'report wizard' dan masukkan laporan yang anda fikir penting serta pilih design yang anda inginkan, klik next sehingga finish

13. bagi table 1, 2, 3, 4 yang belum mengisi nama, klik pada table maklumat yang diisi sebelah kiri tadi dan klik 'right klik', pilih 'rename' dan namakannya

14. akhir sekali, 'save' semua maklumat

No comments:

Post a Comment